-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8349 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

فلسفه تطهير بول با آب و تطهير جنابت توأم با غسل، از نظر پزشكي و بهداشتي چيست؟

اگر منظور شما اين است كه چرا در بول فقط عضو خاصي را تطهير ميكنيم، ولي در جنابت همه اعضاي بدن را، بايد گفت كه به هنگام بول، چون فقط عضو خاصي آلوده گرديده و به هيچ يك از ديگر اعضاي بدن ربطي ندارد، فقط همان موضع بايد تطهير شود و به اصطلاح يك عمل موضعي است و اثر آن فقط در همان عضو ظاهر ميشود، ولي در مورد غسل گفته شده كه: خارج شدن مني از بدن انسان يك عمل موضعي نيست، به دليل آن كه اثر آن در تمام بدن انسان ظاهر ميگردد و تمام سلولهاي بدن به دنبال خروج مني به نوعي تحت تأثير قرار ميگيرند و سستي بدن پس از خروج مني ميتواند نشانه تأثير آن روي تمام اعضاي بدن باشد. امام رضاعليهالسلام ميفرمايد: جنابت از تمام بدن بيرون ميآيد، از اين بايد تمام بدن را شست.

وسائلالشيعه، ج 1، ص 466.

طبق تحقيقات دانشمندان نيز در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتي وجود دارد كه تمام فعاليتهاي بدن را



كنترل ميكنند. اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك. اين دو رشته اعصاب در تمام بدن انسان گسترده شدهاند. وظيفه اعصاب سمپاتيك تند كردن فعاليت آنها است. از تعادل فعاليت اين دو دسته اعصاب نباي، دستگاههاي بدن به طور متعادل كار ميكند. گاهي جريانهايي در بدن رخ ميدهد كه اين تعارض را به هم ميزند، از جمله اين جريانها مسئله ارگاسم (اوج لذت جنسي) است كه معمولاً مقارن خروج مني صورت ميگيرد. امري كه

ميتواند عدم تعادر را تبديل به حالت تعادل كند و اعصاب سمپاتيك را به كار واميدارد، تماس آب با بدن است. آب باعث ايجاد تعادل در بدن ميشود. و در پرتو اثر حيات بخش آن تعادل كامل ميان اين دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار ميگردد.

تفسير نمونه، ج 4، ص 292.

برخي ميگويند: پس از انزال روي پوست موادي به وجود ميآيد كه زمينه قليايي دارد و براي پوست كه مختصري اسيدي ميباشد، مضرّ است و با آب بايد پوست را از اين بليه نجات داد.

اولين دانشگاه، آخرين پيامبر، ج 13، ص 145.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.